Valkuilen voeding bij stress

We leven in een gejaagde maatschappij en hebben het allemaal druk, druk, druk. Een snelle hap, fastfood, gebruik van de magnetron snel je maaltijd klaar te hebben zijn geen onbekenden voor velen. Helaas, want juist bij stress is je voedselkeuze nog belangrijker voor je gezondheid want je verbruikt vanwege je stress al veel meer vitaminen en mineralen.

En precies dan kiezen wij als mens voor voeding met een hoog vet- of suiker gehalte.

Je lichaam heeft voedingstoffen nodig om goed te functioneren. Met veel of vaak een vette hap en snacken krijgt je lichaam niet alle voedingstoffen binnen die het nodig heeft. Hierdoor kunnen op termijn klachten ontstaan. Daarnaast wil je niet de kans lopen op extra kilo’s die er gemakkelijk bijkomen met zulke voeding. Waardoor je je misschien nog minder lekker in je vel voelt.

Weerstaan van vetten en suikers

De verleiding om voeding met een hoog vet- of suiker gehalte te eten is soms moeilijk te weerstaan. Zeker wanneer je lichaam het signaal geeft dat je juist trek hebt in dat soort ongezonde voeding. Het gemak en het korte termijn denken heeft dan snel de overhand.

Vezelrijke voeding, fruit en groenten leveren ons lichaam wel de energie die we nodig hebben. Door het vermeerderen van onze inname van fruit en groenten, kunnen we ons immuunsysteem versterken, wat maakt dat we beter tegen stress bestand zijn.

Zeker bij stress moeten we ervoor zorgen dat we de essentiële nutriënten die we nodig hebben om ons lichaam te voeden ook tot ons nemen.

Anti stress

Let op dat je naast je voeding ook de stress zelf aanpakt. Het is niet zo dat wanneer jij je voeding aanpast, je nooit meer last hebt van stress. Het blijft belangrijk om je leven onder de loep te nemen en te zorgen voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning zodat je meer rust hebt.

 

Goede suppletie bij stress

Juist bij chronische stress en stressklachten is het een aanrader om je lichaam te ondersteunen met kwalitatief goede supplementen. De balans in je lichaam is al dermate verstoord, waardoor het moeilijker kan zijn om met gezonde voeding deze balans terug te krijgen. Desondanks gaat gezonde voeding altijd vóór voedingssupplementen. Met voedingssupplementen ondersteun en bevorder je het herstel van je lichaam. Het kan wel 1 tot 3 maanden duren voor je effect merkt. Dit is afhankelijk van de intensiteit van je klachten.


Belangrijke vetzuren, anti-oxidanten en mineralen, vooral bij stress:
magnesium, kalium, anti-oxidanten en omega 3-vetzuren.

  • Magnesium
    Magnesium is een mineraal dat onder andere de taak heeft om je spieren te laten weten zich te ontspannen en is daarmee een van de belangrijkste stoffen in je lichaam als het gaat om stress. Diverse wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat er een verandering in de lichaamscellen optreedt bij stress. De balans tussen de hoeveelheid magnesium en calcium in je lichaam is weg bij stress en hierdoor ontstaat een te hoog calcium gehalte. De stressgevoeligheid neemt af zodra er weer meer magnesium in de cellen is en de balans tussen magnesium en calcium weer is hersteld.

Dit mineraal zit in bruine rijst, spinazie, gedroogde abrikozen, noten vooral cashewnoten, bonen en erwten, volkoren brood, amandelen, kelp, sesamzaden.

  • Kalium
    Bij veel stress, gaat je stofwisseling sneller werken. Op deze manier gaan er grote hoeveelheden kalium met de urine verloren en daalt je kaliumgehalte. Kalium speelt onder andere een belangrijke rol bij het reguleren van stress.

Dit mineraal zit onder andere in vers fruit zoals banaan en sinaasappel, aardappelen, zaden, tomaten, avocado, gedroogde dadels en vijgen, peulvruchten, olijven en zeewier.

  • Antioxidanten
    De stofwisseling in je lichaam is het proces van aanvoeren, afbreken, opbouwen en afvoeren van vele stoffen. Bij dit proces ontstaan vrije radicalen. Net zoals er spaanders ontstaan bij het hakken, ontstaan er vrije radicalen bij de stofwisseling. De vrije radicalen veroorzaken irritatie in het lichaam. De taak van het immuunsysteem is om vrije radicalen op te ruimen. Vitaminen zijn voedingsproducten die deze vrije radicalen onschadelijk kunnen maken. Vitamine C, E en A zijn de sterkst werkende antioxidanten.

Voeding waar deze Antioxidanten in zitten zijn: kleurrijk fruit en groentes zoals bessen, rode paprika, wortelen en groene bladgroente. Vooral granaatappel blijkt vol te zitten met antioxidanten. 

  • Omega3-vetzuren
    Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van omega 3-vetzuren bij stress. Hier is uitgekomen dat 1000 mg omega 3 per dag een positieve verandering kan brengen.

Deze vetzuren zijn vooral te vinden in vette vis, zoals zalm, in lijnzaad, chiazaad en in mindere mate zit het ook in walnoten, pompoenpitten en zonnebloempitten.

 

Kortom er is gezonde en lekkere voeding die je lichaam helpt om stress te reduceren.
Je hoeft niet onnodig kilo’s aan te komen, je kunt besparen op dure maaltijden en snacks, en het doet je gezondheid ook nog eens goed.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *